- Hem
- Arkitekturpriser
- Guldstolen
- Hudvårdsbutik nomineras till inrednings-pris
Hudvårdsbutik nomineras till inrednings-pris
Aesop är en hudvårdsbutik i Stockholm och var en av fyra nominerade till Guldstolen 2016.
Juryns motivering
Spektakulär. Associationerna till ordet går i alla möjliga riktningar utom mot just den här inredningen. Ändå besitter Aesops senast öppnade butik i Stockholm den främsta egenskap som utmärker all arkitektur, skapad utifrån målet att vara spektakulär: framför det blygsamma fönstret håller flanörerna tillbaka sina steg och de böljande väggarna i alfanér suger in besökare i lokalen. Allt detta åstadkoms med medel som Gunnar Asplund hanterade till perfektion i Skogskyrkogården.
I Aesopbutiken har arkitekterna skapat en helhet av den detaljen och resultatet är att det blygsamma butiksrummet växer. Den ögonblickliga överskådligheten har skickligt parats med en mystik som kommer av att de böljande väggarna döljer vrår i lokalen. Att inredningen utöver detta dessutom gör vad den ska – visar upp Aesops hudvårdsprodukter – är inte mer än vad som kan förväntas av ett gott arkitektarbete.