- Hem
- Arkitekturpriser
- Kasper Salin-priset
- Holistisk varumärkesbyggnad kan vinna pris
Holistisk varumärkesbyggnad kan vinna pris
World of Volvo i Göteborg är en av fyra nominerade till Kasper Salin-priset. Vinnaren avslöjas på Arkitekturgalan den 3 april i Filadelfia convention center i Stockholm.
Juryns motivering
World of Volvo kombinerar showroom, museum, parkering och restauranger på ett sätt som ovanligt nog inte betonar de enskilda funktionerna, utan snarare ett samlande rum. Arkitekturen skapar en holistisk varumärkesbyggnad som med sin placering också bidrar till stadens väv av rum och platser.
Ledordet i projektet har varit den svenska allemansrätten. Här tolkat som ett publikt, tillgängligt rum som inbjuder till att fritt vistas i – på samma sätt som i stadens gator och torg. Från Mölndalsån reser sig byggnadens golv genom terrasser, trappor och ramper 14 meter upp till den nivå där trafiken på E6:an susar förbi. Över denna topografi svävar ett grönt tak som ger illusionen av att det är i naturen vi befinner oss i och inte intill den brusande motorvägen. Taket bärs upp av kolossala, men samtidigt mjukt och sinnligt utformade, träkonstruktioner. De står som en klunga av träd i det runda husets mitt. Takets ovansida, de stiliserade och sammanvuxna trädkronorna, skapar ett eget landskap som överraskar och bjuder på en helt annan upplevelse av byggnaden som besökarna först möter i entrén.
Byggnaden präglas av en avancerad och samtidigt ledig design. Logiska rumssamband och en till synes enkel palett av byggnadskomponenter skapar en imponerande komplex miljö som är välkomnande och behaglig att vistas i.