Bostäder i Gästrike-Hammarby, ritat av Ralph Erskine. Foto: Fredrik Mats Nilsson

Vi behöver fler arkitekter i kommunerna

Publicerad:

Men att komma till rätta med bristen på kommunarkitekter är bara den ena sidan av myntet. Vi behöver överlag skapa en större blandning av kompetenser för att få in fler synsätt och referensramar i stadsbyggnadssektorns organisationer, skriver Aron Aspenström.

Stadsbyggnad är en svår sak. Mycket ska klaffa för att resultatet ska bli bra. Resultatet ska dessutom gärna stå i minst hundra år, och vara ramen för människors vardagsliv lika länge. Det borde därför vara en av de viktigaste och mest grundligt hanterade delarna av samhällsbyggandet.

De utbildningar som i Sverige innehåller mest och bredast träning i att konkret gestalta stadens fysiska rum och byggnader – både byggnaden i sig, byggnader i förhållande till staden och platserna däremellan – är dels arkitektutbildningen, dels landskapsarkitektutbildningen.

Risk för systemfel med arkitektbrist

I dag är det inte ovanligt att kommuner helt saknar arkitekter internt från dessa två utbildningar, även om detta torde vara vanligare utanför de större städerna. Det är en påtaglig brist i sig, givet ovanstående resonemang.

Men när exploatörer och fastighetsutvecklare långt ifrån alltid ser vitsen att anlita arkitekter för att utforma sina bebyggelseförslag är vi i en situation där svenska städer blir till helt utan inverkan av arkitekter. Ett stort systemfel, med allvarliga konsekvenser, eftersom det som byggs – som tidigare nämnts – bör ha målsättningen att stå i minst hundra år. Om man dessutom tänker in de nya avregleringarna i BBR är risken att lägstanivån för vad som får bygglov sänks ytterligare.

Större blandning ökar motståndskraft

Den långsiktiga kvaliteten på dagens byggande är nämligen minst sagt ojämn. Om det beror på brist på kunskap om att kvalitet inte nödvändigtvis behöver kosta mer, eller brist på kunskap och referensramar om vad kvalitativt stadsbyggande kan vara, är inte lätt att svara på.

Däremot kan en större blandning av kompetenser göra svenskt stadsbyggande mer motståndskraftigt mot det som är det egentliga problemet i dag: att marknaden alltför ofta tillåts få fria händer. Det sker på bekostnad av andra aspekter, såsom det gemensammas bästa.

Fixfabriken, ett område i Göteborg som är nominerat till Planpriset 2024. Beställare: Göteborgs stad, HSB, Balder och Hemsö. Arkitekt: Göteborgs stad, What! Arkitektur och Okidoki. Foto: What! Arkitektur

Tyvärr är det här en känslig fråga. Man riskerar att trampa individer på tårna. Vilket är synd eftersom det enbart handlar om de olika utbildningarnas konkreta innehåll och syfte, inte om talang, fallenhet, intresse eller personlighet. Likväl är det helt nödvändigt att vi kan prata om det, med högt i tak, för att få in rätt kompetens på rätt ställe i stadsbyggnadsprocessen.

Fler arkitekter är inte hela svaret

Med det sagt är jag fullt medveten om att utbildning bara är en förberedelse för arbetslivet, och att det därför är fullt möjligt att glida in i andra roller och ta sig an andra uppgifter än man utbildats till. Jag är även medveten om att gestaltning är en komplex process där alla kompetenser behövs och att fler arkitekter i fler delar av kedjan långt ifrån är hela svaret.

Däremot kan en större blandning av kompetenser göra svenskt stadsbyggande mer motståndskraftigt mot det som är det egentliga problemet i dag: att marknaden alltför ofta tillåts få fria händer.

Snarare tror jag att vägen framåt är en större blandning över lag. Där fler planerare jobbar i privat sektor och allt fler arkitekter på kommunerna, för att bryta den likriktning det kan innebära om merparten av de anställda har samma utbildningsbakgrund. På samma sätt vore det välgörande med fler arkitekter på beställarsidan, exempelvis vid framtagande av de stora byggbolagens typhus. De utgör en stor del av det som byggs och präglar stadsbilden i svenska städer och tätorter i dag.

Det handlar inte om att sätta arkitekter på piedestal utan om att få in fler synsätt och referensramar i fler delar av den kedja som är stadsbyggnad.

Aron Aspenström

Bostäder i Gästrike-Hammarby, ritat av Ralph Erskine. Foto: Fredrik Mats Nilsson
Bostäder i Gästrike-Hammarby, ritat av Ralph Erskine. Foto: Fredrik Mats Nilsson

Relaterade blogginlägg

Visa alla blogginlägg
Hållbart i dag kan vara ohållbart i framtiden
Bloggar
Publicerad:

Hållbart i dag kan vara ohållbart i framtiden

Det är tid att släppa konsensus kring vad som är hållbarhet, begreppet kan komma att förändras och innehålla andra prioriteringar än vad vi kan överblicka i dag. Vi arkitekter måste träna oss i mental resiliens för att kunna manövrera i en okänd värld, skriver Aron Aspenström.
Författare:
Aron Aspenström skriver om rum i olika bemärkelser – om hur rum blir till och hur de formar vår vardag.
Aron Aspenström
Rivningsförbud kan lägga krokben för stadsbyggnad
Bloggar
Publicerad:

Rivningsförbud kan lägga krokben för stadsbyggnad

Om dålig arkitektur bevaras i stället för att bygga nytt och bättre riskerar man att i slutändan få en sämre fungerande stad, skriver Aron Aspenström utifrån två nya böcker om rivningsritualer.
Författare:
Aron Aspenström skriver om rum i olika bemärkelser – om hur rum blir till och hur de formar vår vardag.
Aron Aspenström
Var landar arkitekternas helikopter?
Bloggar
Publicerad:

Var landar arkitekternas helikopter?

Arkitektbranschen kan liknas vid en startberedd helikopter – men hur länge dröjer det innan den med konjunkturens hjälp kan lyfta och var kommer den att landa? Aron Aspenström funderar över hur mycket av det vi lär oss i dag som fortfarande är relevant inom några år och uppmanar till "mental resiliens".
Författare:
Aron Aspenström skriver om rum i olika bemärkelser – om hur rum blir till och hur de formar vår vardag.
Aron Aspenström