Gordon Cullen

Stadens drama gör verkligheten begriplig

Publicerad:

Stadens fysiska form behöver stå i nära relation till samhället och verkligheten för att bli meningsfull för oss. Stadens drama ska inte förstås som något påhittat, skriver Fredrik Mats Nilsson.

När jag kommer ut från matbutiken med grilloljan och halloumiosten kan jag inte hitta cykeln. Var det i nästa ställ? Det är helt mörkt, fullt med folk och fullt med cyklar. Var är min? Jag tänker att jag ser dum ut. Avstannad. Plötsligt utan riktning och ärende. Vänder mig osäkert i olika riktningar. Var ska jag börja?

Efter några sekunder, som hinner kännas långa, kommer det tillbaka. Det var ju i går jag ställde cykeln här, i dag ställde jag den på andra sidan. Dagarna är så snarlika att de i vissa avseenden glider ihop. Är det i dag nu, eller är det fortfarande i går?

Man behöver något att hänga upp tillvaron på. Någon form av stöd. Man hittar sig själv i trappan på väg upp till kontoret, jaha, är jag här igen nu?

Hur blir dessa sekvenser meningsfulla för oss?

Stadsbyggnad i serieform

På jobbet pratar vi om Gordon Cullen, den brittiske arkitekturteoretiker som analyserade stadsbyggnad med hjälp av serietidningsliknande sekvenser av stadsrum. Cullen skriver om stadens scenografi, vilket gör mig irriterad. Staden är ingen scenografi. Det är inget drama, säger jag, det är ju själva livet. Staden är inte en kuliss, staden är en del av verkligheten.

Jag för min del tycker att livet kunde behöva lite mer drama, replikerar en kollega snabbt.

Foto ur Gordon Cullens bok The concise townscape: Fredrik Mats Nilsson
Foto ur Gordon Cullens bok The concise townscape: Fredrik Mats Nilsson

Gordon Cullens teckningar är fantastiska, men när han beskriver teorin tappar jag intresset. Han skriver att en stadsmiljö inte får bli tråkig, att det är viktigt med kontrasterande vyer för att väcka stadens drama och för att skapa känslomässiga reaktioner i besökaren.

Ur hans beskrivning framträder staden som en stor rumslig skulptur vars primära syfte är underhållning. Det känns fel. Ändå tror jag att han är något intressant på spåren.

Kritik av modernistiskt märke

Min instinktiva kritik mot Gordon Cullen är av gammalt modernistiskt märke, inser jag när jag bläddrar i ett exemplar av ”acceptera” – Asplunds, Markelius med fleras stridsskrift för modernism från 1931. ”Skönheten kan nås på många vägar” skriver de. ”Men det falska och osanna blir sällan skönt – i längden, även om det för stunden kan blända.” Dessa resonemang om äkthet löper ju genom hela 1900-talets arkitekturdiskussion, och är lika aktuella idag.

acceptera. Skriften fotograferad av Fredrik Mats Nilsson

Förtjänsterna hos Cullen tycker jag framför allt är perspektivet och detta med sekvenserna. Han utgår från den mänskliga upplevelsen både i rummet och tiden. Och hamnar på detta sätt ganska nära hur vardagliga upplevelser relaterar till stadsrummen runt omkring. Och kanske också hur vi sorterar och förstår vardagliga upplevelser.

I detta avseende är jag helt för modernismen: Inga kulisser tack, visa mig verkligheten

För mig framstår det han beskriver som språkliga kvaliteter, som komponenter i ett kommunicerande eller begripliggörande verktygssystem.

Vi minns i stillbilder, inte i film

En av mina söner föreslog en gång tanken att vi minns i sekvenser av stillbilder, snarare än i filmklipp. Jag gillar den distinktionen, och kanske är det en relevant ledtråd här.

Gordon Cullen efterlyser kontrastrika stadsmiljöer. Och det tror jag behövs. Inte för att det är roligare och väcker känslor utan för att staden behöver rumslig komplexitet för att fungera språkligt.

För att samhällets aktiviteter ska få plats och bli begripliga och för att man känna sig hemma. Det är inte en fråga om underhållning, det är en fråga om funktion. Staden, alla våra livsmiljöer, behöver rumslig komplexitet för att fungera. För att hjälpa oss hålla reda på var vi är och varför, och hur allting hänger ihop.

Monotoni kan fungera utmärkt

Detta handlar egentligen varken om skala eller monotoni. Neues Nationalgalerie och Seagram building är bra exempel på att storskalighet och monotoni kan fungera utmärkt i rätt sammanhang.

Men cykelställ och parkeringsplatser har ibland en monotoni som inte riktigt talar till oss. Som blir oanvändbar, till ingen hjälp. På samma sätt blir stadsmiljöer med en entré per kvarter till ytor av meningslös transportsträcka. 

Neue Nationalgalerie, Berlin. Arkitekt: Ludwig Mies van der Rohe. Skulpturen framför byggnaden är gjord av Henry Moore. Foto: A. Savin
Neue Nationalgalerie, Berlin. Arkitekt: Ludwig Mies van der Rohe. Skulpturen framför byggnaden är gjord av Henry Moore. Foto: A. Savin
Seagram Building, New York. Arkitekter: Ludwig Mies van der Rohe, Philip Johnson, Ely Jacques Kahn och Robert Allan Jacobs. Foto: Ken Ohyama
Seagram Building, New York. Arkitekter: Ludwig Mies van der Rohe, Philip Johnson, Ely Jacques Kahn och Robert Allan Jacobs. Foto: Ken Ohyama

Våra liv är ritualiserade i rumssekvenser. Vare sig det handlar om att köpa skosnören eller skaffa sig en livspartner, att lämna på förskolan eller att byta jobb, så krävs en typ av rumsmöjligheter på något sätt ordnade i kedjor. Inte så att rummen tvingar oss till något, men hur vi utför saker är kopplade just till sekvenser av rum. Vad verkligheten erbjuder i form av variation är här en fråga om alternativ, om en typ av frihet.

Språk är en biprodukt av kommunikation

Berättelser är inte primärt underhållning, språk är kanske inte ens i första hand ett verktyg för kommunikation. Språk är kanske en biprodukt av kommunikation men som framför allt ger oss vårt medvetande: alltså låter oss förstå oss själva i relation till världen. I detta avseende tror jag även att arkitektur är ett språk.

Jag tror att stadens fysiska form behöver stå i nära relation till samhället och verkligheten för att bli meningsfull för oss. I detta avseende är jag helt för modernismen: Inga kulisser tack, visa mig verkligheten.

Men också att staden behöver ha en viss rumslig finmaskighet, en viss relevant sekvensering, en viss angörbarhet för att inte bli meningslös för oss. Meningslös som i distanserad och oanvändbar. Stadens drama ska inte förstås som något påhittat och i förväg regisserat utan som hur vi i efterhand förstår det som ägt rum.

Fredrik Mats Nilsson

Foto ur Gordon Cullens bok The concise townscape: Fredrik Mats Nilsson
Foto ur Gordon Cullens bok The concise townscape: Fredrik Mats Nilsson

Relaterade blogginlägg

Visa alla blogginlägg
Vi har inte lärt oss forma riktig stad
Bloggar
Publicerad:

Vi har inte lärt oss forma riktig stad

Vi människor har det senaste seklet lämnat strukturer vi har bebott i hundratals år för livsmiljöer som är fundamentalt annorlunda. Men vi har fortfarande inte lärt oss forma riktig stad, skriver Fredrik Mats Nilsson.
Författare:
Fredrik Mats Nilsson är arkitekt SAR/MSA på White i Uppsala. I sin blogg diskuterar han begreppet arkitektur – vad räknas som bra och som dåligt i det som ritas?
Fredrik Mats Nilsson
Sommarlovets offentliga rum
Bloggar
Publicerad:

Sommarlovets offentliga rum

Öppet eller slutet – Fredrik Mats Nilsson reflekterar över hur offentliga rum kan vara verktyg för relationen mellan oss som ensamma individer och vår gemensamma värld, när han besöker Kingohusene i Helsingør och bostadsområdet Eos i Helsingborg.
Författare:
Fredrik Mats Nilsson är arkitekt SAR/MSA på White i Uppsala. I sin blogg diskuterar han begreppet arkitektur – vad räknas som bra och som dåligt i det som ritas?
Fredrik Mats Nilsson
Estetik har inga rätt eller fel
Bloggar
Publicerad:

Estetik har inga rätt eller fel

Finns ett rätt eller ett fel i fråga om estetik? Fredrik Mats Nilsson reagerar mot en auktoritär ton hos tvärsäkra kritiker.
Författare:
Fredrik Mats Nilsson är arkitekt SAR/MSA på White i Uppsala. I sin blogg diskuterar han begreppet arkitektur – vad räknas som bra och som dåligt i det som ritas?
Fredrik Mats Nilsson