Den upplysta staden kan mätas

Publicerad:

Tätt mellan gatukorsningarna, hög bebyggelsegrad och tillgänglighet för gående samt gott om service. Det är de mätbara faktorerna bakom en stad som ger förutsättningar för ett gott liv. En medveten stads- och miljöpolitik förvaltar arvet väl, skriver Robert Lavelid.

Hela världens idrottare fick i somras upp ögonen för det, TV-tittare kunde se det, journalister skrev varje dag om stämningen och vänligheten. De skrev om Paris som en fantastisk, levande stad – inte bara för atleter, utan för alla besökare och de som bor där.

Man talade återigen om ”städernas stad” och om ”La ville lumière” (den upplysta staden, ur alla aspekter). För det får vi tacka Georges Eugène Haussmann (stadens prefekt under senare delen av 1800-talet) och dagens borgmästare Anne Hidalgo. ”Det är något särskilt med första kvällen i Paris”, skriver Ulf Petter Hallberg och Carl- Henning Wijkmark i boken Städernas svall.

Förutsättningar för ett gott liv

Vad beror då det på? En bra stad ger förutsättningar för ett gott liv för dess invånare och besökare, en stad som är bra att leva och verka i. Utgångspunkten är att den fysiska miljön ska formas på ett sätt som gynnar mänsklig kvalitet, inte motsatsen. Det är genom det liv som levs där som man kan förstå hur bra eller dåligt en stad fungerar.

Paris symboliserar kanske mer än någon annan stad det goda livet, intensiteten och människornas förmåga att njuta. I mycket liknar Paris flera andra stora städer i Europa, men det som skiljer ut staden är hur mycket människor som är i rörelse överallt. Det är det jämnt spridda folklivet, närheten och mångfalden som är unik och skapar det stadsliv som vi människor uppskattar.

Storstäder mättes och analyserades

2015–2017 gjordes en stor internationell stadsbyggnadsstudie där man jämförde 14 storstäder (+ Toledo som jämförande exempel på en mindre medeltida stad). Stadsmönstrets täthet, närhet och tillgänglighet för gående, servicetäthet, bebyggelsegrad och kvartersstorlekar mättes och analyserades. Studien gjordes av ett team arkitekter och ingenjörer under ledning av Benoit Jallon, Umberto Napolitano och Frank Boutté.

Det är genom det liv som levs där som man kan förstå hur bra eller dåligt en stad fungerar.

Studien visar på vikten av en hög jämn täthet, i kombination med många och tätt liggande gatukorsningar och därmed små kvarter, som ger en hög grad av tillgänglighet för gående. Till detta kommer servicegradens betydelse, det vill säga hur mycket service i form av caféer, restauranger, butiker och hantverkslokaler som finns.

Paris ligger bland annat högt när det gäller stadsmönstrets täthet, alltså antal gatukorsningar per kvadratkilometer. Det skapar närhet och många möjligheter till möten.
Paris ligger bland annat högt när det gäller stadsmönstrets täthet, alltså antal gatukorsningar per kvadratkilometer. Det skapar närhet och många möjligheter till möten.
Med en bebyggelsegrad på 66 procent ligger Paris i topp på samma nivå som den medeltida staden Toledo och högre än New York, trots den senares skyskrapor.
Med en bebyggelsegrad på 66 procent ligger Paris i topp på samma nivå som den medeltida staden Toledo och högre än New York, trots den senares skyskrapor.
Den faktor som står ut mest i jämförelsen är att Paris har ett överlägset antal butiker, restauranger och service per ytenhet.
Den faktor som står ut mest i jämförelsen är att Paris har ett överlägset antal butiker, restauranger och service per ytenhet.

Studien visar i första hand fysiska, mätbara faktorer. Självfallet finns andra som har grund i sociala, politiska och kulturella utgångspunkter. Den franska djupt sittande kulturen att handla hos sin lokala bagare, slaktaren och grönsakshandlaren är ett sådant exempel.

Jag har lätt att förstå varför atleterna och journalisterna på besök under OS i så hög grad vurmade för staden Paris. Den så kallade 15-minutersstaden fanns nog i Paris långt innan Carlos Moreno lanserade den.

Hidalgo driver medveten stadspolitik

Till detta kommer de senaste årens medvetna stads- och miljöpolitik, på initiativ av Paris dynamiska borgmästare Anne Hidalgo. Hon och hennes team har kämpat för att minska biltrafiken i Paris och satsat på gång- och cykeltrafiken. Genom att sommartid stänga av biltrafiken längs ena sidan på floden Seine har ”Paris Plages” i form av pop up-stränder blivit en årlig tradition.

Dessutom ska 170 000 träd planteras i staden fram till 2026. (Hittills har 70 000 träd satts). Allt för att förbättra klimatet och luftmiljön, samtidigt som livsmiljön i staden rent allmänt blir mänskligare och behagligare att vistas i.

Paris kan med fog sägas vara ett gott exempel på en hållbar stad, sett ur såväl social som klimatmässig synvinkel.

Robert Lavelid

Relaterade blogginlägg

Visa alla blogginlägg
Drömmen om en människovänlig arkitektur
”Jag önskar ett hus i mänsklig skala (...) där man känner livsglädje, kanske som i ett näste”, säger Antti Lovag.
Bloggar
Publicerad:

Drömmen om en människovänlig arkitektur

Är det arkitektur eller en avancerad konstinstallation? Robert Lavelid besöker La Maison Bernard i Sydfrankrike och ser en förverkligad dröm om en arkitektur som förenar naturens former med människokroppens rörelser.
Författare:
Robert Lavelid
Korta hus ger trivsamma städer
Bloggar
Publicerad:

Korta hus ger trivsamma städer

Korta hus ger småskalighet, vilket gynnar levande bottenvåningar. Att satsa på den mänskliga dimensionen i stadsbyggandet kostar inga stora summor, men skapar städer där människor trivs.
Författare:
Robert Lavelid
Ut i verkligheten arkitekter
Bloggar
Publicerad:

Ut i verkligheten arkitekter

Teoriernas tid är förbi. För att bygga en beständig och samtidigt förändringsbar stad behöver vi ge oss ut i verkligheten – mät, skissa (på block) och reflektera över vad du ser, skriver Robert Lavelid.
Författare:
Robert Lavelid