Tredje avsnittet av Arkitekturens Vinnare
Vad kan vi begripa om den tid som nyss passerat? Vad hände när design och heminredning fick ett uppsving i Sverige på 2000-talet och hur tog arkitekturen sin tydliga, formgivande plats? Det tar Dan Hallemar reda på i podden Arkitekturens vinnare. Nu är avsnitt tre ute och finns att lyssna där poddar finns.
Arkitekturens pris är en podd om Kasper Salin-priset – arkitekturens finaste pris genom tiderna, som dessutom firar sextioårsjubileum. I det tredje avsnittet befinner vi oss i det tidiga 2000-talet. Åren 2005-2012 är en tid då design och främst heminredning expanderar snabbt i Sverige.
Nina Björk skriver en krönika om samtidens ”skitdrömmar”, drömmar om köksbord och omklädningsrum samtidigt som världen brinner.
Arkitekturen i detta, nästan, decennium tycks också vilja skapa vackrare saker än innan, man vill klä och pryda samtiden i något fint och genomtänkt. När man läser juryutlåtandena om Kasper Salin-vinnarna talas det om ”grafisk skärpa”, ”formmässig skärpa”, ”rika sensuella material”, ”sköna och släta material”, ”det omsorgsfulla men också djärva, det stilsäkra” och ”den poetiska precisionen”.
I avsnittet görs en fördjupning i en av de explicitaste företrädarna för denna tid – Tham & Videgårds Kalmar konstmuseum – som fick priset 2008. Denna svarta trälåda i den stora parken gör som många uppmärksammade hus från den här tiden, den sveps helt i ett uttrycksfullt material. Man promenerar genom byggnaden med Bettina Pehrsson, museichef, och får se vad som fungerar bra och vad som är besvärligt, som tas vidare i ett samtal om Tham & Videgårds arkitektur.