Tävling

Gemensam identitet för Sveriges nationalparker

Publicerad: 2014-08-06

Naturvårdsverket anordnade mellan mars och juni 2009 en inbjuden formgivningstävling om gemensam identitet för Sveriges nationalparker.

Kronjuveler av Happy Forsman & Bodenfors med White arkitekter utsågs till vinnare.

Naturvårdsverket vill förstärka, tydliggöra och kommunicera nationalparkerna som idé och attraktion. Utformningen av identitetsprogrammet i sin helhet ska spegla nationalparkernas status som naturvårdens ”kronjuvel” bland de skyddade områdena i Sverige. Fem tävlingslag valdes ut efter en prekvalificeringsrunda.

Vinnande förslag används nu som samlande identitet för Sveriges nationalparker.

Övriga förslag och deltagare

En plats som ingen annan av Landskapslaget AB (Jacobson Vellinga Design, Björn Rietz Bild & Copy, Kiwi).
Tyr av Henrik Nygren Design AB (Erik Andersson arkitektbyrå AB, Paju Arkitektur och Landskap AB).
Värt att visa av Liedgren Design (Formverkstan Arkitekter, Andersson & Jönsson Landskapsarkitekter)
Upptäcka, uppleva, utforska av Urban Design (Urban Design AB, Hjärta Smärta Design HB, Land Arkitektur AB)

Tävlingsjury

Anna von Sydow, enhetschef vid Naturvårdsverket
Malin Lindgren, informationsstrateg vid Naturvårdsverket
Jonas Lundin, naturvårdsförvaltare vid länsstyrelsen i Gävleborg
Anders Gunér, grafiska formgivaren vid Gunér AB
Per Wallsten, nationalparkschef vid Tyresta nationalpark.
Helena Tiedemann, utsedd av Sveriges Designer
Anders Mårsén, landskapsarkitekt MSA, utsedd av Sveriges Arkitekter
Peter Hallén, arkitekt SAR/MSA, utsedd av Sveriges Arkitekter

Sekreterare i juryn var Katarina Nilsson från Sveriges Arkitekter.

Mer information

Tävlingsprogram
Juryutlåtande 

Mer om tävlingen

Laddar...